معرفی محورهای پژوهشی
فعالیت واحد پژوهش در چهار محور کلی برنامهریزی شده و در حال پیگیری است:
1- مطالعات بنیادی و ساختار شناسی
2- راهبردها و مهارتهای هر یک از دورههای رشد
3- فرآیندشناسی فعال شدن محورهای رشد
4- راهبردها و مهارتهای هر یک از مولفههای رشد
شرح مفصلتری از این چهار محور را میتوانید در ادامه مطلب مطالعه نمایید:
پیش از هر چیز فعالیت پژوهشی در حوزه موضوع خانواده و تعلیم و تربیت نیازمند ترسیم یک ساختار بنایادی برای آن موضوع است تا ضمن شناساندن ابعاد و منظرهای مختلف آن، امکان ترسیم نقشه راه پژوهش را فراهم نماید. بر این اساس نخست مطالعات بنیادی و ساختار شناسی در دستور کار قرار گرفته و طی مدت سه سال عناوینی چون:
تدبر؛ چیستی، چرایی و چگونگی
عناصر ساختار وجودی انسان
آشنایی با ساختار وجودی عقل
رشدشناسی
فرآیندشناسی رشد
فرآیندشناسی حجت
فرآیندشناسی حکمت
تدبر در ساخت جامعه
عناصر ساختار وجودی جامعه
تفکر اجتماعی
و ...
تألیف شدند. بر این اساس با روشن شدن دورههای رشد در جریان زندگی انسان، محورهای رشد به عنوان رئوس معارفی که میبایست در وجود انسان نهادینه شود و همچنین مولفههای سازنده رشد و تعلیم و تربیت، فعالیتهای پژوهشی در راستای چهار محور فوق الذکر ساماندهی شده و در حال پیگیری است.
شرح دقیقتر هر یک از این عناوین را میتوانید در بخش تحقیقات انجام شده و پژوهشهای در حال تحقیق مشاهده نمایید.